En nyhet vid årets Blåsmusikfestival är att vi presenterar en konsert med klassisk kammarmusik för blåskvintett och brasskvintett. I Equmeniakyrkan (f.d. Missionskyrkan) på Drottninggatan 22 blir det framträdanden av Vindtro Blåskvintett från Köpenhamn och Norrköpings Symfoniorkesters Brasskvintett.
Konserten genomförs med stöd av Linköpings Kammarmusikförening.
Biljett (100 kr) via Biljettkiosken köper du HÄR
Ev. kvarvarande biljetter säljs vid entrén, med Swish eller kontant.
Program
Vindtro blåskvintett, Köpenhamn
Kristin Ýr Jónsdóttir, flöjt
Erika Tani, oboe
Kamilla Bentzen, klarinett
Julie Norén Solevad, horn
Harald Tørning Svendsen, fagott
Jacques Ibert (1890-1962): Trois pièces brèves (1930)
1. Allegro
2. Andante
3. Assez lent – Allegro scherzando
Paul Hindemith (1895-1963): Kleine Kammermusik Op. 24, No. 2 (1922)
1. Lustig. Mäßig schnell Viertel
2. Walzer: Durchweg sehr leise
3. Ruhig und einfach
4. Schnelle Viertel
5. Sehr lebhaft
Ludwig van Beethoven (1770-1827): Blåsoktett i Ess-dur op. 103 (1792) utdrag i arrangemang för blåskvintett
1. Allegro
2. Andante
4. Presto
PAUS
Norrköpings Symfoniorkesters Brasskvintett
Eivind Björnevik och Stefan Mattsson, trumpet
Jan Lejonclou, horn
Christoph Schnaithmann, trombon
Ole Christian Grønning, tuba
Knut Nystedt: Sats II, Vivo ur Rhapsody in green
Victor Ewald: Brasskvintett nr 2
I Allegro risoluto
II Tema con variazioni
III Allegro vivace
Kompositören och flöjtisten Jacques Ibert representerar essensen av fransk musik för blåskvintett från den musikhistoriska tidsperioden klassicismen. Eftermiddagens verk som komponerades 1930 är indelat i tre små charmerande satser, vilka visar hans färgrika och humorfyllda kvintett från flera sidor och verket avslutas i ett hög tempo. Musiken är skriven som en del av Le Stratagème des roués, men spelas i dag som en fristående kvintett.
Paul Hindemith föddes 1895 utanför Frankfurt am Main och komponerade 1922 sin blåskvintett ”Kleine Kammermusik” , samma år som den danske komponisten Carl Nielsen gav ut sin världskända Blæserkvintet op. 43, två kvintetter som 2022 båda fyller 100 år. Hindemith var en av Tysklands mest framträdande komponister under sin tid, och han har skrivit sonater för alla kvintettens fem blåsinstrument.
Ludwig van Beethoven är en av musikhistoriens mest välkända kompositörer som knappast behöver en lång presentation. Han komponerade sin klassiska blåsoktett (2 oboer, 2 klarinetter, 2 horn och 2 fagotter) år 1792 blott 22 år gammal, och den framstår fortfarande i dag som ett av huvudverken i repertoaren för konstellationen, tillsammans med Mozarts Serenad. I dag framförs oktetten i ett arrangemang för blåskvintett.
Knut Nystedt (1915-2014) var en norsk tonsättare, organist och dirigent bosatt i Oslo. Han studerade komposition för Bjarne Brustad i Norge och Aron Copland i USA. Nystedt är nog i Sverige mest känd för sina många körverk, men han har även skrivit flera verk för symfoniorkester och kammarmusik, verket ”Brännoffret” för recitatör, kör och orkester samt hans stråkkvartetter måste nämnas.
Nystedt rör sig emellan många stilarter, som till exempel nationalromantik, neoklassicism, avant-garde, tolvtonsteknik och nyromantik. I Rapsody i Green kan man höra spår utav Poulenc, Honnegger och Copland. I första satsen dras man in i en värld av frost och vinter, där man under den stilla blanka isen kan ana att livet finns, för att sedan här i andra satsen uppleva att våren vaknar rastlöst till liv, nästan explosionsartat.
Victor Ewald (1860-1935) må ha varit civilingenjör med cement som specialitet, men icke desto mindre del av s:t Petersburgs kulturelit kring förra sekelskiftet. Som medlem i den stråkkvartett som under många år hemma hos virkeshandlaren, notförläggaren och violasten Mitrofan Belaiev på fredagskvällarna bjöd på oändliga soireer som lockade både sociten och tonsättare som Rimskij-Korsakov och Borodin fick han grundlig skolning i såväl klassisk som samtida kammarmusik. Hans vän Belaiev gav 1912 ut hans första kvintett för brassinstrument, och även om det dröjde till mitten av 1960-talet innan de övriga tre hittades som manuskript har de alla blivit centralverk i brasskvintettrepertoaren.
Kvintett nummer 2, op 6 i Ess dur, skriven omkring 1905 är ett omfattande verk på omkring 20 minuter där mittensatsens tema med variationer är en av Ewalds kompositionstekniska höjdpunkter.
Vindtro Blåskvintett
Vindtro är en ung internationell blåskvintett som bildades våren 2020, och består av japanska Erika Tani, Oboe; isländska Kristin Ýr Jónsdóttir, Flöjt; norska Kamilla Bentzen, Klarinett; samt de danska Julie Norén Solevad, Horn och Harald Tørning Svendsen, Fagott.
Blåskvintetten har skapats inom ramen för Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, under ledning av Prof. Max Artved. Kvintetten vann 2021 Första pris vid den nordiska kammarmusiktävlingen ”Nordic Wind Chamber Music Competition” i Oslo och är fram till 2023 Artist in Residence hos Nordic Wind. Vindtro gästade 2022 Festspillene i Bergen, och har mottagit masterclasses och instruktion av bland andra Audun Halvorsen och Sebastian Stevensson, fagott, John Kruse, klarinett och Lasse Mauritzen, Horn.
Vindtro skapades på grund av fem goda vänners stora intresse och nyfikenhet på konstellationens unika klangfärger och glädjen att få dela musiken med varandra.
”Vi er utrolig glade for invitationen til dette års udgave af Svensk Blåsmusikfestival.”
Vindtro blåskvintett består i dag av följande musiker:
Kristin Ýr Jónsdóttir, flöjt
Erika Tani, oboe
Kamilla Bentzen, klarinett
Julie Norén Solevad, horn
Harald Tørning Svendsen, fagott
Norrköpings Symfoniorkesters Brasskvintett
När ett numera välkänt virus för ett par år sedan ändrade förutsättningarna för offentliga konserter och till och med möjligheten att sitta många människor tätt tillsammans i samma rum på en arbetsplats, var det inte många orkestrar som kunde utöva sin verksamhet som vanligt. Norrköpings symfoniorkester ställde in och ställde om och resultatet blev en hel del kammarmusik och filmade konserter, och där var brasset en av de mest aktiva sektionerna av orkestern. Kvintetten som blev till under pandemin kunde ses och höras digitalt i både livesända och förinspelade konserter, och kommer förhoppningsvis fortsätta göra det under lång tid framöver, så något gott har ändå coronaåren fört med sig!
Medverkande musiker vid denna konsert:
Eivind Björnevik och Stefan Mattsson, trumpet
Jan Lejonclou, horn
Christoph Schnaithmann, trombon
Ole Christian Grønning, tuba