Fredag 17 september 2021
kl 19.00 Crusellhallen, Linköping Konsert & Kongress
Östgöta Blåsarsymfoniker
Dirigent: Emil Eliasson
Solist: Filip Korošec, slagverk
Dansare: Linköpings balettensemble
Koreograf: Matilda Larsson
Program:
Philip Glass Glassworks – OPENING, sats 1
Avner Dorman Frozen in Time – Indoafrica, sats 1
Britta Byström Avsked från vildgässen
Camille Saint-Saëns Djurens karneval
Konserten är avstampet för Svensk Blåsmusikfestival 2021 – festivalen som är så viktig för blåsmusiken i Sverige och Östergötland. Konserten är även en del av firandet av Kungl. Musikaliska Akademien 250 år.
Denna konsert kommer i huvudsak att präglas av Britta Byströms verk Avsked från vildgässen som komponerades av henne under hösten 2020 på beställning av Nätverket för professionell blåsmusik i Sverige, som på detta sätt ville fira Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum 2021. Det var ett speciellt uppdrag – verket skulle skrivas i sju olika versioner för att kunna spelas av landets alla professionella blåsorkestrar. Gemensamt för blåsorkestrarna är att ingen av dem i stort sätt har några stråkinstrument, men i övrigt är besättningarna förbluffande olika. Ett musikverk som ska uppträda i sju olika kostymer får inte vila alltför mycket på detaljer, utan måste vara igenkännbart på håll – som ett fågelsträck på himlen. Hon hade precis läst ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” och i tanken omvandlades blåsmusiken som färdades genom Sverige till Lagerlöfs vildgässflock. Från tanken skapade hon musik som växlar mellan flykt och vila och som också gestaltar de sju gässens V-form och deras vana att byta platser med varandra för att alla ska få ta igen sig mellan varven. Verket kommer att gestaltas av en danskomposition framförd av Linköpings balettensemble, koreograferad av Matilda Larsson.
Den unge lovande slagverkssolisten Filip Korošec, som tidigare i år vann Blåsmusikpriset 2021, kommer att framföra Glassworks, sats 1, som är ett kammarmusikverk bestående av sex satser av Philip Glass. Efter hans större konsert- och scenverk var Glassworks Philip Glass framgångsrika försök att skapa ett mer poporienterat ”Walkman-lämpligt” verk, med betydligt kortare och mer tillgängliga stycken skrivna för inspelningsstudion. I själva verket stod det på omslaget till kassettsläppet att det var ”speciellt blandat för din personliga kassettspelare”. Vidare kommer Filip Korošec att framföra Avner Dormans Frozen in Time – Indoafrica, sats 1. Verket är en konsert i tre rörelser för soloslagverk och orkester av den israelisk-amerikanska kompositören Avner Dorman. Arbetet beställdes av Sokrates Stiftung Karin Rehn-Kaufmann med stöd av Hamburgs filharmonik och Israels konsulat i Berlin. Verket färdigställdes 2007 och fick världspremiär i december 2007 av Martin Grubinger och Philharmonisches Staatsorchester Hamburg under ledning av Simone Young. Verket har sedan dess blivit ett standardverk i den samtida slagverkskonsertrepertoaren.
Östgöta Blåsarsymfoniker framför som slutnummer Djurens karneval, ett dansnummer i en sats av Camille Saint-Saëns.Musikstycket Le carnaval des animaux (Djurens karneval) har framförts i många olika skepnader sedan 1920-talet och har blivit ett av hans mest kända. Humorn i verket har inspirerat många och Djurens karneval är ständigt populär och uppskattas av så väl vuxna som barn. 1886 hade Saint-Saëns plötsligt fått en dag ledig under en turné i Tyskland och han använde den till att komponera den zoologiska fantasi han cirka 25 år tidigare lovat sina elever i Paris. Musikstycket fortsätter att inspirera än idag och tydliga likheter kan exempelvis höras i delar av musiken till Disneys Skönheten & Odjuret.
Britta Byström, kompositör
Britta är en av Sveriges mest hyllade kompositörer och 2020 mottog hon Sveriges största tonsättarpris, det stora Christ Johnson-priset, för dubbelkonserten Infinite Rooms. Litteraturen är en stor inspirationskälla och under 2021 är hon aktuell med ett stort verk för blåsorkester inspirerat av Selma Lagerlöfs bok ”Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”.
Verket lanseras med anledning av Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum och Musikens år 2021.
Britta antogs till kompositionslinjen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm redan vid 18 års ålder och hon har studerat för bland andra Pär Lindgren och Bent Sørensen. Det är framför allt kompositioner för symfoniorkestrar som varit hennes främsta fokus, men hon har även tonsatt verk för kammarmusik, vokalmusik och opera. Brittas musik har spelats av till exempel BBC Symphony Orchestra, Gürzenich-orkestern, International Youth Wind Orchestra, Sveriges Radios symfoniorkester och Göteborgssymfonikerna. Hon blev invald i Föreningen svenska tonsättare 2002 och åren 2007–2011 var Britta composer in residence hos Västerås Sinfonietta. Sedan 2008 är hon ledamot i Kungl. Musikaliska Akademien.
Emil Eliasson, dirigent
Emil Eliasson har på kort tid etablerat sig som en av de mest spännande svenska dirigenterna i sin generation och han har uppdrag hos Kungliga Operan, Kungliga Filharmoniska orkestern, Nordiska kammarorkestern, Dalasinfoniettan, Norrlandsoperan, Wermlandsoperan, Kungliga flottan samt ett flertal av de största symfoniorkestrarna i landet. Eliasson är en erfaren operadirigent och har dirigerat flera stora operor, som till exempel Kungliga Operans produktioner av Strauss Elektra, Salome, Der Rosenkavalier och Wagners Die Walküre.
Eliasson har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med B.Tommy Andersson, Glenn Mossop och Daniel Harding. Han har dirigerat högskolans orkester på bland annat världspremiären av Joel Engströms opera MaydayPayday på Folkoperan i Stockholm. Han har också deltagit i mästarklasser med Herbert Blomstedt och tilldelades Kungliga Musikhögskolans Nationalstipendium tre år i rad.
Hösten 2015 fick han Crusellstipendiet som delas ut till en lovande svensk dirigent vartannat år.
Filip Korošec, slagverk
Filip Korošec är en av de mest intressanta ”up and coming” slagverkarna i Sverige just nu. Han har framträtt över hela Europa, både som solist och i olika kammarensembler. Han var den första mottagaren av det prestigefyllda ’’Marimba One Excellency Award’’ som han fick för sina prestationer i IPCL competition i Luxemburg.
För närvarande studerar han sin masterutbildning på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm för Joakim Anterot, Daniel Berg och Mikael Nilsson. Tidigare har han arbetat med bland andra Anders Åstrand, Anders Holdar, Katarzyna Mycka och Simon Klavžar. Filips breda repertoar spänner över allt från jazz till barock med viss tonvikt vid nyskriven musik och elektronik.
Matilda Larsson, koreograf
Matilda Larsson är utbildad i klassisk balett och nutida dans på Györ School of Dance and Fine Arts i Ungern. Hon är verksam som frilansande dansare, koreograf och danslärare med bas i Linköping. Mycket av hennes arbete riktar sig till målgruppen barn och unga, bland annat i danskollektivet Folke Dansteater. Hon har även arbetat som dansare i bland annat opera, dansfilm och nutida dansverk.
Linköpings balettensemble
Linköpings balettensemble är en kvalitetsinriktad och självständig ensemble för klassisk balett och scenisk dans. Balettensemblen ger förutsättningar för ett tjugotal dansare att dansa på en hög yrkesförberedande nivå och framträda offentligt vid ett flertal tillfällen under året. Professionella dansare anknyts till ensemblen vid behov samt i syfte att ytterligare höja nivån. Antagning sker via audition inför varje nytt läsår.