Från Wien till New York

Östgöta Blåsarsymfoniker

Fredag 15 september kl 19.00
Crusellhallen, Linköping Konsert & Kongress
Östgöta Blåsarsymfoniker, dirigent Jascha von der Goltz, solist Tine Thing Helsethtrumpet

Välkomna till Svensk Blåsmusikfestivals invigningskonsert som också är första konserten i Östgötamusikens Crusellserien 2023-2024! Vi är både stolta och glada över att få presentera den norska världstrumpetaren Tine Thing Helseth som solist och spännande Jascha von der Goltz som dirigent.

Ett av Östgöta Blåsarsymfonikers signum är den unika genrebredden. Det har vi tagit fasta på i denna konsert som tar oss med på en resa från Wien till New York. Joseph Haydn kom till musikmetropolen Wien redan som åttaåring där han fick undervisning i sång, violin och klaver. Under Haydns Sturm und Drang-period skrevs bland annat hans Symfoni nr 44 som vi får höra i ett fint arrangemang för blåsare av Stian Aareskjold. 

En annan mästare på genrebredd var George Gershwin. Han både inspirerade och lät sig inspireras av tonsättare som Maurice Ravel och Arnold Schönberg. Gershwins Rhapsody in Blue spelas i öppningsscenen till Woody Allens film ”Manhattan”, men har också blivit ett slags soundtrack till staden New York. Redan det inledande glissandot, som egentligen skrevs som en löpning på sjutton toner, för tankarna till staden som aldrig sover. Gershwins föräldrar, av rysk-judisk härkomst, tvingades lämna Europa på grund av judeförföljelser och flyttade till New York. 

Även Aaron Coplands föräldrar lämnade Litauen för New York av samma orsak. Copland och Gershwin ville båda skapa något nytt amerikanskt och det kan vi så här i efterhand konstatera att de verkligen lyckades med! 


Program:

Bernhard Henrik Crusell Ouverture (ur Den lilla slavinnan)
Joseph Haydn Symphony 44 (arr. för blåsorkester av S. Aareskjold)

PAUS

Emmy Lindström ur ”The Lost Clown” (arr. I. Karkoff)
12. The Song of the Gallows
13. Decapitation
14. The Crosses
17. Parody
George Gershwin ”Rhapsody in blue ” (Arr.: T. Dokshitzer. Instr.: D. Andrews/E. Berndalen)
George Gershwin ”Ambulatory suite” (Arr: N. Riddle. Adapted: N. Rydh)
Aaron Copland 2 danser ur ”Rodeo” (Arr: S. Aareskjold)
Buckaroo Holiday
Hoe Down
Ilari Hylkilä ”Waltz” (arrangerad av tonsättaren för Östgöta Blåsarsymfoniker)

Biljetter (100 kr – 360 kr) via Tix/Östgötamusikens hemsida
Biljettkassan i Konsert & Kongress öppnar en timme innan konserten.


Östgöta Blåsarsymfoniker är en av landets ledande professionella blåsorkestrar med anor från 1500-talet. I alla tider har orkestern bevarat och utvecklat sitt arv, för att idag vara en modern blåsorkester som ständigt arbetar och utvecklar nya vägar, konsertformer och samarbeten. Östgöta Blåsarsymfoniker drivs av att hitta nya utmaningar i samarbeten för att skapa spännande beröringspunkter människor och kulturer emellan. Orkestern samarbetar med dirigenter, solister, dansare, skådespelare, ensembler, orkestrar, samarbetsparter och beställare och gärna hemma i Östergötland, som är Östgöta Blåsarsymfonikers främsta mötesplats, där musik- och kulturupplevelser berikar och skapar gemenskap för alla. Musikerna i Östgöta Blåsarsymfoniker delar sitt uppdrag med att också spela i någon av Östgötamusikens tre fasta ensembler, Östgöta Brasskvintett, Crusellkvintetten och Östgötabandet.


Tine Thing Helseth, född 1987, började spela trumpet vid 7 års ålder och är redan en av sin generations ledande trumpetsolister. Redan under sin korta karriär har Helseth framträtt som solist med bland annat Wiens symfoniorkester, Wiener kammarorkester, Zürichs kammarorkester, Stuttgart Chamber Orchestra, Ulster Orchestra, Philharmonie Baden-Baden, alla de stora norska orkestrarna och längre bort, med Shanghai Symphony Orchestra. Tine tillhör en ny generation norska solister och en ny generation av brassolister. Tines inställning till musik är uppfriskande fokuserad och rak, med en extra touch av konstnärlig magi som når alla som hör henne spela.
Läs mer om Tine på www.tinethinghelseth.com


Den unge tyske dirigenten Jascha von der Goltz fick internationell uppmärksamhet som förstapristagare av den åttonde internationella Panula-dirigeringstävlingen. Jascha började sina dirigentstudier i Tyskland, men lockades till ett årslångt utbytesprogram vid Norges Musikhögskola. I Norge utforskade han sina norska rötter och närde sin passion för nordisk klassisk musik.